dinsdag 13 september 2005

Nederlands I

Wat is er toch aan de hand met de Nederlanders? Meer en meer wordt onze taal beheerst door Engelse termen. Als we het hebben over een wijk in de stad waar je 's avonds beter niet rondloopt, spreken we van een no-go area. Bij de LOI hebben ze E-learning. Is het uitverkoop dan praat men over Sale, een optochtje van boten noemen we Sail. Spreek je via internet met iemand af, dan heb je een date. En ga zo maar door.

Helemaal gestoord word ik ervan. Neem een voorbeeld aan onze zuiderburen, de Vlamingen. Zij houden hun taal in ere, hoewel er ook daar wel Engelse woorden hun intrede doen. Ook de Fransen hechten erg aan hun eigen taal, dat is dan wel meer vanuit het idee dat ze vinden dat hun taal dé wereldtaal moet zijn, maar toch. Kunnen we in Nederland ook niet eens een beetje opletten op ons taalgebruik en op onze unieke taal?

Waarom zou je asshole zeggen als je ook het meer prozaïsche 'bal gehakt' kunt bezigen? Ik merk het ook aan mezelf, als ik bij iemand binnenstap zeg ik heeuh, en als ik wegga opnieuw: heeuh. Slecht vind ik dat, zeker van mezelf. Is het mogelijk om onze eigen taal te behouden? Is het reëel te veronderstellen dat voor nieuwe voorwerpen ook een nieuw Nederlands woord wordt bedacht? Bijna niet, een computer is gewoon een computer of een pc, een walkman is geen draagbare casseterecorder en een als je een apparaat van ons eigen Branantse Philips koopt, mag je blij zijn dat de begrijpelijkste taal in de handleiding Chinees is.

Misschien zijn we als klein land, met een taaldekking van ongeveer twintig miljoen mensen wel te klein om onze eigen taal in stand te houden. Toenemende globalisering en integratie binnen de Europese Unie zullen er, denk ik, alleen maar voor zorgen dat onze taal nog verder achteruit gaat. Op zich is dat ook niet erg. Wie maalt er op het platteland van Frankrijk nu nog om dat er daar ook de taal van Parijs wordt gesproken, dat was 150 jaar geleden ook wel anders. Wie weet is Nederlands over 100 jaar alleen nog een keuzevak op de middelbare school...

Toch zal ik daar grote moeite mee hebben, niet meer over 100 jaar denk ik, daar is roken te lekker voor. Maar toch. Onze eigen taal is zo mooi. Je denkt erin. Van mensen die al jaren in het buitenland wonen, hoor je toch vaak dat ze moeite hebben met het uitdrukken van emoties in de nieuwe taal die ze spreken. Ik zal het erg jammer vinden als mijn kleinkinderen bijna alleen nog maar Engels spreken. Met mijn kinderen zal dat in ieder geval niet gebeuren. Die worden streng opgevoed in de Nederlandse taal. Voor hun vierde verjaardag krijgen ze Harry Mulisch cadeau, en als ze tien zijn, zullen ze Ina Boudier-Bakker verslinden als de Donald Duck.

Dream on Tim, droom lekker verder...
To be continued... Wordt vervolgd

Geen opmerkingen: